אני וסביבתי – תכנית שנתית
1. שם החוג: אני וסביבתי
סדרת מפגשים חוויתיים בהם נחשפים הילדים לנושאים שונים העוסקים בשמירה על סביבתם האישית - פרטית ועד לשמירה על הסביבה הגלובלית של כולנו. נקודת המוצא של התכנית הינה "אני וגופי" המשלבת הכרות מעמיקה של כל ילד עם גופו, יכולותיו, ועם חשיבות שמירה על אורח חיים בריא. בנוסף, יעברו הילדים פעילויות העוסקות בהגברת המודעות העצמית ובהעצמה אישית של כל ילד וילד. ובהמשכה של התכנית, ותוך כדי עבודה תהליכית, יורחב המעגל אל הסביבה הקרובה לילד ועד לסביבה הגלובלית בה חיים כולנו.
2. מטרות התכנית:
א. לפתח בילד מודעות ואחריות בנוגע לשמירה על אורח חיים בריא באמצעות
תזונה בריאה, כושר ושמירה על הגיינה אישית.
ב. לעורר בקרב הילדים אמפטיה וכבוד לזולת ולהגביר המודעות הסביבתית.
ג. לפתח בקרב הילדים אחריות על הנעשה סביבם מבחינה אקולוגית.
ד. להנחיל לילדים נורמות והתנהלות יום יומית אשר ישפרו את מצב הסביבה ואת הקשר בין הסביבה לאדם.
ה. להפוך הילדים למעין "שגרירים" של שמירה על הסביבה, ובכך לקרב גם את ההורים והמבוגרים לנושא.
3. אופן הביצוע:
התכנית נפרסת על פני כשלושה חודשים וכוללת כ- 15 מפגשים. כל מפגש בן 45 דקות ומשתתפים בו, בו-זמנית, כל ילדי הגן. (עד 36 ילדים בכל מפגש).
בכל מפגש יעלה נושא הקשור למודעות הגוף או לשמירה על הסביבה.
הפעילויות נערכות באופן פרונטאלי, בין כתלי הגן, ובמידה ומזג האויר מאפשר, יתקיימו חלקן בחצר הגן.
4. האמצעים הטכניים:
בכל פעילות מתוך 15 המערכים, מקבל המנחה:
* מערך כתוב ומפורט
* ערכת פעילות הכוללת:
4.1 אמצעים ויזואליים להמחשת כל נושא. (לדוגמא: בפעילות על המים, מצורף למערך מודל של הכנרת שממנו יוצא צינור, שממחיש לילדים כיצד מתרוקנת הכנרת, בכל פעם שאנו פותחים ברז המים).
4.2 בובות המחשה, המנהלות דיאלוגים עם הילדים בנושא הרלוונטי. (לדוגמא: בובת אדמה שמראה לילדים מה היא אוהבת "לאכול" ואילו אילו חומרים מזיקים לה, ומכאן גם לנו).
4.3 דיסק מוסיקלי ובו גם אפקטים קוליים רלוונטים לכל פעילות.
4.4 בתום כל סבב (כ-15 מפגשים), יקבל כל ילד תעודת:
"סביבה בריאה מתחילה בנפש בריאה בגוף בריא!"
5. האמצעים הטכניים הדרושים להעברת הפעילות:
הפעילות מתקיימת בין כתלי הגן, כשהילדים מוזמנים לשבת בצורת האות ח'. ברוב הפעילויות נדרש סי די להעברת הפעילויות.
5.1
התאמה לגיל:
* התכנית מותאמת לגילאי שלוש עד שבע (בהתאמה).
|