שבלולי בטבע לגילאי: 8-2 (בהתאמה):
חוג חיות
פעילות חוויתית ומהנה, המפגישה בכל שבוע את הילדים עם בעל-חיים אחר ומלמדת אותם דפוסי התנהגות, אורחות חיים ומאפייניהם של בעלי החיים השונים. בדרך זו מקנה התכנית לילדים את אהבת החי והתחשבות בזולת.
כל בעלי החיים נמצאים תחת השגחה וטרינרית של רשת מרפאות "חברים" ובפיקוחו של הווטרינר הראשי ד"ר ארז זיתוני. כמו-כן, התכנית נבנתה תוך התייעצות עם וטרינר מוסמך.
מטרות החוג:
1. לקרב את הילדים אל עולם החי ולעורר בהם אהבה, התחשבות, אמפטיה וסובלנות כלפי הזולת.
2. הקנית ידע בכל הקשור לעולמם של בעלי החיים.
התכנית משתלבת במערך הלימודים הנהוג בגני הילדים ובבתי הספר ומותאמת לחגי ומועדי ישראל ולעונות השנה.
בנוסף לבעל-החיים איתו נפגשים הילדים בכל שבוע, מגיע מדריך מוסמך, עם ערכת פעילות ססגונית ובה: בובות ליטוף בדמות בע"ח, משחקים שקשורים למנהגי אותו בע"ח, סיפורים מומחזים אודות בע"ח, מוסיקה ושירים לפעילויות בתנועה, תחפושות מרהיבות, וכמובן כלוב המותאם לצרכיו של בע"ח ובו מצע נקי ומתאים, מזון ושתייה.
רקע לתכנית:
התוכנית נפרסת על פני שנת הלימודים כאשר בכל שבוע מתקיים מפגש בן 45-30 דקות, בהתאם לגיל הילדים.
בכל פעילות מגיע מדריך מוסמך ובעל ניסיון בעבודה עם ילדים ובהדרכת בע"ח, עם אחד מבע"ח וערכת פעילות הסובבת סביב אותו בע"ח שהביא עימו.
התוכנית משתלבת במערך הלימודים הנהוג בגני ילדים. בתוכנית פעילויות מיוחדות, המותאמות לחגי ולמועדי ישראל ומתייחסות לעונות השנה. (ראש השנה – הדבורה, פסח – צפרדעים, סתיו – חלזון וכד').
התכנית נבנתה בצורה "ספירלית" ומאפשרת לילדים בטווח גילאים רחב ליהנות מהחוג בהתאם ליכולתם ולתפיסתם.
גילאי 3-2:
ילדי הגיל הצעיר נהנים מהרמה החוויתית של מפגשים עם בע"ח. הלימוד בגילאים אלה נעשה תוך התבוננות בבעלי החיים ובהשוואה אל בני האדם: איברים, צבעים, גודל בע"ח, מזון, אופן התקדמות. הכול באופן מוחשי ("מה שאני רואה - קיים").
גילאי 5-3:
ילמדו על בע"ח השונים – אורחות חיים, דפוסי התנהגות, אופני אכילה וסוגי מזון שונים, צורות התקדמות, חיזור, רבייה, צורות התגוננות והישרדות, כל זאת ועוד בהתאם ליכולתם ובהתחשב בהתפתחותם הרגשית של ילדי גילאים אלה.
גילאי 9-6:
התכנית עבור הגילאים הבוגרים נבנתה בצורה של חקר:
מתוך ההתבוננות יעלו ה"חוקרים" הצעירים השערות, יערכו ניסויים, יבדקו ולבסוף יענו על השאלות שעלו בתחילת המפגש.
כל מערכי השיעורים מועברים באופן חוויתי, תוך שיתוף מלא של הילדים בדרכים שונות: משחקים הקשורים לתכונות בע"ח, הפעלות בתנועה המשחזרות ומחקות צורות התקדמות, התגוננות, השמעת קולות וכד', התחפשות לבע"ח השונים, סיפורים שחוזרים על נקודות שעלו במהלך המפגש ונועדו לחזקן, הפעלות של בובות כפפה ש"מספרות על עצמן" ועל מאפייני החיה שהן מייצגות, מוזיקה, שירים ועוד.
מבנה החוג:
מבנה החוג הינו קבוע, עם התחלה, אמצע וסוף, המאפשר לילדים להכיר את מהלך הפעילות.
למבנה קבוע זה, אנו יוצקים בכל שבוע תכנים ואמצעי המחשה שונים, המותאמים לנושא המפגש.
מונולוג פתיחה: כל מפגש נפתח במעין מונולוג פתיחה של המדריך, שמספר על היכרותו ומפגשו הראשון עם בע"ח שמתארח בפעילות.
דיאלוג בובה/מדריך: בכל מפגש ישוחח המדריך תחילה עם בובת הפעלה, אשר תכין את הילדים לקראת המפגש עם בע"ח האמיתי. בדיאלוג זה, ישמעו הילדים פרטים אודות בע"ח ומאפייניו.
חשיפת בע"ח - המדריך יחשוף את בע"ח בהדרגה, ויחדיו יתבוננו בו הילדים, ילטפו, יאכילו ויצפו בהתנהלותו. כל זאת תוך התחשבות מלאה בצרכיהם של בעלי החיים.
.....................................................................................................................................................
לאחר החשיפה והתצפית בבע"ח, ישחקו הילדים במשחקים שקשורים לתכונות בע"ח, יפעלו בתנועה בעקבותיו, ויצפו במעין סיפור/הצגה הקשורים לנושא הפעילות.
.....................................................................................................................................................
אדריאנה מורנו – בובנאית מוסמכת.
ד"ר ארז זיתוני, וטרינר – יעוץ מדעי.
ד"ר רון אלעזרי וולקני, וטרינר – יעוץ מדעי.
צוות הפיתוח ב"שבלולי" – כתיבת המערכים, הכנת אביזרים ואמצעי המחשה.
|